Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tony Robbins’ les #3: ‘Zet de allerbeste marketing in werking’

Tony Robbins is - naast een van de bekendste sprekers ter wereld - ook nog een zeer succesvol ondernemer met meerdere bedrijven. Uit eigen ervaring en uit de ervaring van de andere ondernemers die hij coacht, is een methode gerold met 7 gebieden die garant staat voor een langdurend succesvolle onderneming. In dit artikel zoomen we in op gebied #3: zet de allerbeste marketing in werking.

Groeien, het is top-of-mind bij bijna alle ondernemers. Vaak gaat het niet eens om meer geld verdienen, maar wil je groeien, omdat je meer mensen wilt helpen met het probleem waar jij een oplossing voor hebt. Als we het hebben over de ontwikkeling van jou als ondernemer en de groei van jouw onderneming, is Tony Robbins misschien wel de bekendste spreker ter wereld.

Hoe word je ook zo’n een succesvolle ondernemer?

Als er één ding is waar Tony Robbins om bekend staat, zijn het zijn legendarische ‘breakthroughs’. Of beter gezegd, jouw legendarische ‘breakthrough’ als je bij hem in de zaal durft te gaan zitten. Hiermee worden de momenten bedoeld waarin er kwartjes vallen, dat je je ineens beseft dat het anders kan en dat je jezelf alleen maar hebt wijsgemaakt dat het niet mogelijk was. En het belangrijkste: dat je het vanaf dat moment anders gaat doen. Maar waar begin je?

Wat moet je doen om net zo’n succesvolle ondernemer te kunnen worden als Robbins en de mensen die hij coacht? De methode van Tony Robbins om jouw onderneming succesvol te laten groeien heet ‘Business Mastery‘ en deze methode bereidt je voor op succesvol ondernemerschap voor de lange termijn. Er zijn 7 gebieden die je onder de knie moet krijgen, dit is gebied #3:

#3 Zet de állerbeste marketing in werking

We zijn bij marketing nog wel eens geneigd om te gaan zenden. We hebben een fantastisch verhaal en dat willen we aan zoveel mogelijk mensen vertellen. Vergeet die aanpak, want volgens Robbins moet je het juist omdraaien. Als je echt wilt dat jouw onderneming gaat groeien, móet je weten wie jouw klanten zijn. En weet je dat wel echt? Steek je er wel genoeg energie in om daar achter te komen? Of heb je alleen een vaag idee? Vage ideeën zijn niet genoeg. Jij, als ondernemer moet zeker weten wie jouw klanten zijn om te kunnen groeien.

Dus wie zijn ze, wat willen ze en wat hebben ze nodig? Wat komen ze bij jou halen en wat halen ze bij de concurrenten? Zorg dat je de customer experience in kaart brengt, haal de essentie naar boven en maak duidelijk wat het verschil is tussen jou en de concurrent. Als je goed wordt in het verbeteren en verduidelijken van die customer experience, gaat jouw bereik groeien. En dus ook jouw winst.

Marketing begint volgens Tony Robbins met klantwaarde

Wat is de X-factor van jouw onderneming?

Als je een volgende stap wilt maken en je bent erachter wie jouw klanten zijn en wat ze van jou willen, kun je jouw X-factor gaan definiëren en verfijnen. Je kunt die kleine details naar boven halen die ervoor zorgen dat de customer experience bij jou totaal anders is dan bij de concurrenten. De X-factor in jouw onderneming is de ontastbare waarde die je toevoegt aan een product of dienst.

Het gaat erom dat je een manier vindt om constant meer waarde te bieden aan jouw klanten dan jouw concurrenten doen. De X-factor hoeft dus niet iets revolutionairs te zijn in jouw product of dienst. Het kan de cultuur zijn, de missie van de organisatie of iets anders kleins dat wel heel veel waarde toevoegt.

Als je erachter bent gekomen wat deze extra waarde is die je levert, kun je gaan zorgen dat je jouw verhaal daarop aan laat sluiten en dat je zelfs nog meer waarde gaat leveren dan jouw klanten verwachten. Als je dat doet, heb je zonder twijfel de X-factor te pakken. En zorg je ervoor dat je jouw onderneming de komende jaren laat groeien.

Creëer de X-factor met de volgende 5 vragen:

Er zijn verschillende vaardigheden nodig om een X-factor te creëren. Om erachter te komen waar de X-factor van jouw onderneming zit, kun je beginnen met het beantwoorden van de volgende vragen:

  1. Wat maakt jouw onderneming anders dan anderen?
  2. Hoe bied jij jouw klanten de meeste waarde?
  3. Waar is jouw onderneming goed in?
  4. Wat maakt jou persoonlijk anders dan anderen?
  5. Wat zou jouw X-factor kunnen worden?

Wil je groeien? Zowel met jouw onderneming als jijzelf als ondernemer? Dan ben je bij de Business Mastery opleiding van Tony Robbins aan het goede adres. In juni 2020 komt deze wereldberoemde spreker naar Amsterdam. Bereid je voor op zijn beroemde ‘breakthroughs’ en weet dat je aan het einde van deze opleiding een ander persoon bent. Klaar voor deze volgende stap?

Tony Robbins: Business Mastery

Lees ook in deze reeks: