Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tony Robbins’ les #1: ‘Creëer een business map’

Volgens Tony Robbins - een van de bekendste sprekers ter wereld - is er een duidelijke methode voor een succesvolle onderneming. Gebaseerd op zijn eigen ervaring en de ervaring van andere experts in ondernemerschap focust deze methode op 7 gebieden. Als je hierin een meester wordt, garandeert hij blijvend succes. In dit artikel zoomen we in op gebied #1: creëer een effectieve business map.

Bijna alle ondernemers hebben hetzelfde doel: succesvol groeien. En vaak niet zozeer om de groei zelf, of om meer geld te verdienen, maar omdat je dan meer mensen kunt helpen met wat jij aan de wereld te geven hebt. Tony Robbins is misschien wel de bekendste spreker ter wereld op het gebied van groeien, zowel in persoonlijke ontwikkeling als in het ondernemerschap. En dat is niet voor niets.

Robbins staat bekend om zijn ‘breakthroughs’. Dat zijn die momenten waarop je je als deelnemer aan zijn seminar beseft dat je het ook anders kunt bekijken, dat je jezelf voor de gek hebt gehouden en dat jij de enige bent geweest die jouw eigen succes in de weg stond. En het belangrijkste: dat je het vanaf dat moment anders gaat doen. Maar waar begin je? Wat moet je doen om net zo’n succesvolle ondernemer te kunnen worden als Robbins en de mensen die hij coacht?

De methode van Tony Robbins om jouw onderneming succesvol te laten groeien heet ‘Business Mastery‘ en deze methode bereidt je voor op succesvol ondernemerschap voor de lange termijn. Dit zijn de 7 gebieden die je onder de knie moet krijgen.

Tony Robbins tip creëer een business map

#1 Creëer een effectieve ‘business map’

Een businessplan gaat je niet helpen om jouw onderneming langdurend succesvol te maken, aldus Robbins. Maar wat dan wel? Een business map. Deze business map bereid je voor op de steeds sneller veranderende markt en brengt je binnen korte tijd van waar je nu bent naar waar je met jouw onderneming wilt zijn.

Om een business map te creëren, moet je volgens hem beginnen met het definiëren waar jouw onderneming op dit moment staat. Dat klinkt misschien gemakkelijk, maar ook hierin kunnen we onszelf vaak voor de gek houden. Dus wees vooral eerlijk naar jezelf. Vervolgens kijk je naar de kansen die er liggen en ga je een strategische visie formuleren voor de toekomst. Om je hierbij te helpen heeft Robbins een aantal vragen opgesteld.

De 5 focusgebieden van een ‘business map’

Iedere onderneming die groeit, gaat door verschillende fases van innovatie en veranderingen. In elke fase is er een andere focus nodig om langdurend succes te waarborgen. Als je de vijf focusgebieden goed begrijpt en in de gaten houdt, kun je beter bepalen hoe jouw onderneming ervoor staat en waar het naartoe moet groeien om langdurend succesvol te zijn.

Tony Robbins heeft de 5 belangrijkste focusgebieden met bijbehorende vragen voor je op een rijtje gezet:

Focusgebied 1: Doelen

  • Wat is de huidige focus and wat zijn de doelen van jouw onderneming?
  • Heb je deze duidelijk genoeg gedefinieerd?
  • Heb je deze doelen goed gecommuniceerd naar jouw team?
  • Werkt iedereen aan dezelfde doelen?

Focusgebied 2: Managementstijl en structuur

  • Wie is verantwoordelijk en wie heeft de autoriteit?
  • Hoe worden de beslissingen genomen?
  • Werkt deze structuur van besluitvorming?

Focusgebied 3: Groei of afname van inkomsten en/of winst

  • Groeien of dalen de inkomsten en/of winsten?
  • En over welk tijdsbestek heb je het dan?
  • Hoe ziet de kapitaalpositie van de onderneming eruit?

Focusgebied 4: Soorten problemen

In elke groeifase van jouw onderneming kunnen zich drie soorten problemen voordoen. Als je een effectieve leider wilt zijn, moet je scherp zijn op het identificeren van deze problemen, zorgvuldig beslissen welke problemen acuut jouw aandacht nodig hebben en je energie richten op het oplossen van deze problemen. De drie soorten problemen zijn:

  1. Normale problemen; je bent er klaar voor om deze problemen op te lossen en dit zijn belangrijke leermomenten om te groeien. Deze problemen komen voor in elke groeifase van jouw onderneming.
  2. Abnormale problemen; dit zijn de problemen waarvan je dacht dat deze al waren opgelost, maar die maar blijven terugkomen in een nieuwe vorm. Deze problemen kunnen jouw onderneming klem zetten en verdere groei in de weg staan.
  3. Pathologische problemen; dit zijn de abnormale problemen met serieuze consequenties. Als deze niet (op tijd) worden gezien of behandeld, kunnen ze het voortbestaan van jouw onderneming in gevaar brengen.

Focusgebied 5: Beloningssystemen

  • Wat zijn de beloningssystemen die nodig zijn om de volgende stap te maken?
  • En welke beloningssystemen zullen je in elke fase tegenhouden?

Wil je groeien? Zowel met jouw onderneming als jijzelf als ondernemer? Dan ben je bij de Business Mastery opleiding van Tony Robbins aan het goede adres. In juni 2020 komt deze wereldberoemde spreker naar Amsterdam. Bereid je voor op zijn beroemde ‘breakthroughs’ en weet dat je aan het einde van deze opleiding een ander persoon bent. Klaar voor deze volgende stap?

Tony Robbins: Business Mastery

Lees ook in deze reeks: