Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Omdenken: hoe motiveer je anderen om mee te doen?

Jij hebt een goed idee en anderen willen niet meedoen, hoe los je dat op? Berthold Gunster leert je om jezelf niet vast te denken, maar te leren omdenken. Met deze creatieve en innovatieve manier van denken, zie je geen beperkingen meer, maar mogelijkheden.

omdenken

Hoe motiveer je anderen om mee te doen?

Dat is een probleem waar veel mensen – en helemaal leidinggevenden – tegenaan lopen. Volgens Berthold Gunster denken we onszelf vaak vast en kunnen we beter leren omdenken: niet denken in beperkingen maar in mogelijkheden. Hoe kun je een tegenvaller juist gebruiken om vooruit te gaan?

Van pushen naar verleiden

Stel, het is jouw taak is om het team of anderen te motiveren om mee te doen, maar het lukt niet. Je zit dus met een probleem, of niet? Gunster: ‘Soms kun je met een hele fijne boodschap een heel vervelend mens worden als je anderen loopt te pushen om mee te doen. Accepteer gewoon dat mensen met je meegaan, of niet. En ga het ze dan niet door hun strot duwen als ze niet willen.’

Je kunt natuurlijk zelf het goede voorbeeld geven en daarmee een inspiratie zijn voor anderen om het ook zo te gaan doen. Of je kunt proberen om anderen te verleiden in plaats van het ze op te dringen.

Gunster: ‘Er is een mooi voorbeeld van British Airways waar iedereen met de computer moest gaan werken. Top-down pushen werkt niet, dan krijg je veel weerstand.’

‘Ze kozen ervoor om mensen te verleiden door een computer in de hoek te zetten en het mogelijk te maken dat mensen er af en toe even aan konden snuffelen. Op een gegeven moment kwamen ze zelf met het verzoek om ermee te mogen werken. Dan houd je het als leidinggevende nog even af, zodat de motivatie nog groter wordt en dan pas sta je het toe voor iedereen,’ aldus Gunster.

De vier fasen van het omdenken:

  1. Waarnemen: is het wel echt zo’n probleem? Klopt jouw klacht wel?
  2. Oplossen: los het probleem gewoon op, doe wat nodig is.
  3. Loslaten: accepteer de situatie en laat het probleem los.
  4. Omdenken: denk het probleem om in een mogelijkheid

Verwachtingen versus creativiteit

Soms houden onze verwachtingen het probleem in stand. Stel, je werkt op de HR afdeling en er gaat een teamleider weg. Het is jouw taak om een nieuwe teamleider te zoeken, maar wat je ook doet, je vindt geen geslaagde kandidaat. Wat nu? Het team moet immers zo snel mogelijk een nieuwe teamleider hebben!

Het is goed om bij jezelf te checken welke verwachtingen je allemaal hebt. Misschien zijn er verwachtingen die je los zou kunnen laten? Verwachtingen staan namelijk op gespannen voet met creativiteit. Hoe meer wij verwachten dat iets op een bepaalde manier zou moeten gaan, des te minder we open staan voor andere manieren.

Misschien is het wel helemaal geen probleem dat er geen teamleider meer is en functioneert de afdeling zelf heel goed zonder? Misschien is dit wel de inspiratie die nodig is om ook de andere afdelingen zonder teamleider te laten functioneren. Kijk goed naar de feiten. Probleem opgelost?

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Verantwoordelijkheid nemen en geven

Als het niet lukt om mensen bijvoorbeeld te motiveren om input te geven voor een nieuwsbrief, is het de vraag of je er wel aan moet blijven trekken.

Gunster: ‘Hoe meer jij je verantwoordelijk opstelt en het toch steeds wel regelt, hoe meer anderen achterover gaan leunen. Laat het eens helemaal uit je handen vallen en kijk dan waar echt behoefte aan is. Misschien wil er wel niemand een nieuwsbrief, waarom zou je er dan nog energie in steken?’