Retail & Brands Festival 2018

Just slow down

Het Retail & Brands Festival is een event vol inspiratie, kennis delen, muziek en lekker eten. CEO’S, marketeers, managers & founders van de mooiste retailbrands staan op de podia. Allemaal met een eigen verhaal. Of het nu gaat om een beslisser, beïnvloeder of een bestormer. Aan het eind van de dag ga je vol inspiratie naar huis.

Uitverkocht
Wanneer?
6 september 2018

Waar?
DUS Utrecht

Uitverkocht

Retail & Brands Festival 2018

We gaan voor echte gesprekken, presentaties die de diepte in gaan. Met inspirerende plekken om te relaxen en vakgenoten te ontmoeten. En voor degene die toch ‘haast’ hebben, hebben we een ‘fastlane’ met korte presentaties, bootcamps en andere verrassingen.

We verwelkomen CEO’s, managing directors, marketing directors en inspirators op het podium. Allemaal met een eigen verhaal. Of het nu gaat om een gevestigde naam, een uitdager of een nieuwkomer in de markt.

Aan het eind van de dag ga je vol inspiratie naar huis.

Sprekers op dit festival:

  • Lizette Lulofs-van Munster (country director Benelux Rituals)
  • Erwin Binneveld (oprichter Spar University)
  • Giane van Landuyt (ceo Casa)
  • Ricardo van Dam (directeur bij Van Gogh Museum Enterprises)
  • Karlijn Pels (senior industry manager omnichannel retail & e-commerce Google)
  • Jaap Korteweg (oprichter De Vegetarische Slager)
  • Philip Hillige (ceo/oprichter Skins Cosmetics)
  • Richard Turk (managing director Miss Etam)
  • Alain Vermeulen (commercieel directeur Vitaminstore)
  • Henk Witteveen (medeoprichter Earth)
  • Leentje Van Meirhaeghe (project leader bij Decathlon)
  • Koen Bremer (coo Ace & Tate)
  • Berit Burema (retail design manager Ace & Tate)
  • Ine Stultjens (head of marketing & communication Royal Auping)
  • Nadine Nooteboom (marketing manager Swapfiets)
  • Deborah Bosboom en Tim den Heijer (medeoprichters B.R.A.I.N. Creatives)
  • Albert Top (challenger Crossmarks)
  • Wouter Buijze (medeoprichter Bundles)
  • Kalid Boukdid (medeoprichter Foodstory)
  • Bianca Blom (medeoprichter Linja)
  • Frank Quix (managing director Q&A)
  • Jan-Wilem Klein-Willink (eigenaar Blckbrd sound branding)
  • Wilma Kleefsman (business associate Waste2Wear)
  • Margreet van Schaijk (brand manager Europe Lush)
Donderdag 6 september 2018
10.00
Opening
Loods A
Patrick van der Borden - Chief Sales Officer FNG Group | Host
10.20
Vitaminstore schreeuwt het niet van de daken, maar groeit al jaren gestaag door. De afgelopen periode stond in het teken van een ‘replatforming’, waarbij de website op tal van vlakken verbeterd is. Dat leidt nu al tot een hogere conversie. Alain Vermeulen over de omnichannel uitdagingen van Vitaminstore en de roadmap voor de komende jaren.
10.50
Hoe bouw ik met bezorging aan mijn merk Lang werd bezorging binnen online retail beschouwd als ‘noodzakelijk kwaad’. Maar succesvolle online merken weten inmiddels beter: hoe je bezorgt heeft directe impact op je merkbeleving, conversie en klanttevredenheid. In de presentatie van Paazl nemen we u mee langs 7 verschillende merkbeloftes en hoe u deze met bezorging waar kan maken. Gaat u voor premium of groen? Mikt u op snelheid of extra service?
11.20
Met een social enterprise in retail Hoe kan een social enterprise het verschil maken in retail? hoe werkt dat dan? En hoe leuk is het runnen van een social enterprise eigenlijk? Henk Witteveen neem je mee in zijn reis met Earth Concepts: van de organisatie van de leukste dag van het jaar tot het redden van mensenlevens (en ondertussen zijn producten aan de man brengen).
11.50
Koploper worden in het verminderen van plastic afval! Waste2Wear is in 2007 gestart met het verwerken van PET flessen tot recycled polyester en heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een van de meest vooruitstrevende partijen in circulaire oplossingen. Waste2Wear werkt samen met verschillende bedrijven, merken en instanties om kwalitatief hoogwaardige textiel gerelateerde producten te maken van plastic afval en deze aan te bieden aan de consument. Plastic is een enorme bedreiging voor het milieu, maar de meest negatieve impact heeft het als het in onze oceanen terecht komt. Het zeer actuele ‘Waste2Wear I Ocean Plastic’ project is een unieke samenwerking met het bedrijfsleven, universiteiten, NGO’s en overheden, om een oplossing te bieden voor dit grote probleem. Wil je meer te weten komen over dit spraakmakende onderwerp, onze producten en onze aanstaande media-campagne, kom dan naar de presentatie van Wilma want SAMEN kunnen we koplopers worden in het verminderen van plastic afval.
12.20
Decathlon: Relevant & agile innoveren vanuit het hart van de organisatie Technologie, de markt, en de klant, evolueren aan een ongezien tempo. Trage beslissingsprocessen binnen de organisatie zorgen ervoor dat de afstand tussen jou, je klant en je concurrentie elke dag groter wordt. Decathlon gooide het roer om en legde de beslissingsbevoegdheid voor innovatie daar waar ze het dichtst bij de gebruiker komt, lokaal, bij de meest betrokken teamleden. Leentje Meirhaeghe, store leader bij Decathlon, vertelt hoe ze vanuit het hart van de organisatie de winkelbeleving innoveert.
12.40
Lunch
13.40
Van matrassenverkoper naar aanbieder van rustoplossingen Wist je dat de gemiddelde Nederlander de kwaliteit van zijn of haar slaap met een matig zesje beoordeelt? Auping wil daar wat aan doen. Slapen is het allerbelangrijkste om je fit en energiek te voelen. In een wereld waarin we steeds vaker aan dan uit staan, gun je iedereen een kwalitatieve nachtrust. Het merk zet daarom in op innovatie samen met wetenschap en bedrijfsleven, onder meer door steeds vaker technologie te integreren haar onze producten en diensten. Auping moet zo evolueren van matras- en beddenfabrikant naar aanbieder van persoonlijke slaap- en rustoplossingen. “Wat zou het mooi zijn als straks iedereen over Auping praat als hét merk dat je hebben moet als je écht goed uitgerust wil zijn en het beste uit jezelf wil halen”, dagdroomt Ine Stultjens.
14.10
Hoe Skins Cosmetics de niche een podium geeft Skins Cosmetics is in achttien jaar tijd uitgegroeid tot dé plek voor nichemerken en telt ondertussen twaalf winkels. Meer bekendheid creëren voor authentieke parfums is een van Hillege’s drijfveren. ?In een pushmarkt met prijsstunts is Skins’ filosofie juist om geen druk op verkoop te leggen. Philip Hillege over de kracht van de formule en de uitbreiding naar ‘exotische’ landen
14.40
Nieuwe energie in een drankje! Iedereen kent Bionade. Maar niet iedereen kent de naam Peter Kowalsky. Peter is brouwer en ondernemer. Peter is al lang een pionier op het gebied van drank: in zijn eigen brouwerij ontwikkelde zijn familie het verfrissingsdrankje Bionade. Na de verkoop van Bionade heeft hij een nieuw drankje gemaakt ‘Natural Cell Tonic INJU’: levensenergie om te drinken. Energie is een woord dat Peter vaak gebruikt – en uitstraalt. Het gaat over het voorspellen van de tijdgeest. Peter is er rotsvast van onvertuigd dat zijn Inju-producten moderne mensen helpen bij hun ‘hedendaagse energievoorziening’. Benieuwd naar zijn bewogen verhaal als ondernemer?
15.20
Pauze
15.40
Dag Xenos, hallo CASA! De interieurketen CASA bouwde voor de zomer de eerste Nederlandse Xenos-vestiging om en er zijn nog tientallen te gaan. De Belgische formule wil met een nieuwe strategie CASA opnieuw op de kaart zetten, met de Nederlandse markt als nieuw territorium.
16.10
Grow big, keep the DNA Rituals groeit gestaag uit tot een wereldmerk. Het achttien jaar jonge bedrijf is ondertussen wereldwijd actief in 26 landen. Hoe doet de beautyretailer dat en waar zit het succes? En welke rol speelt bakermat Benelux hierin?
16.30
Uitreiking Retail Rookie
16.40
Hoe Miss Etam zichzelf opnieuw uitvindt Miss Etam gooit het roer om. De modeorganisatie heeft een groot verandertraject ingezet en om het laten werken is een 360-graden benadering nodig, weet algemeen directeur Richard Turk. De transitie is opgedeeld in acht grote projecten, waaronder omnichannel, interne cultuur, store concept en collectie. En dit alles met een heilig geloof in een positie in het middensegment.
Loods B
Donovan van Heuven – Hoofdredacteur Retail Trends Media | Host
10.20
De toekomst van retail is service Begrijp aan de hand van acht golven waarom services toegevoegd worden aan het verdienmodel van de retailsector. Leer van retailers hoe zij services geïntegreerd hebben in hun dienstverlening en de transitie gemaakt hebben van het verkopen van producten naar het verkopen van services.
10.50
Hoe klinkt jouw merk? Zacht? Brutaal? Eigenwijs? Statig? Jong? Speels? Hoe klinkt jouw merk? Wetende dat het gehoor het tweede belangrijkste zintuig is in merkherkenning; laat jij geluid wel goed genoeg werken voor jouw merk? Jan Willem Klein Willink geeft inzichten hoe soundbranding toegepast wordt en deelt do’s and don’ts. En natuurlijk gaan we testen hoeveel merken jij herkent aan hun geluid in de Audiologo Quiz.
11.20
Hoe krijg je een carnivoor aan de zeewierworst? Jaap Korteweg, biologisch akkerbouwer en 9e generatie boer, wil met de Vegetarische Slager de grootste slager ter wereld te worden en het beest uit de voedselketen halen. Het grote ideaal is om met de Vegetarische Slager vleeseters te laten beleven dat ze helemaal niets hoeven te missen als ze het vlees één of meer dagen achterwege laten. Korteweg over de route naar zijn ambitie en hoe de consument en retailers mee te krijgen in zijn verhaal.
12.00
Maak kennis met de selectie RetailRookies 2018-2019 die strijden om de titel RetailRookie of the Year
12.30
Lunch
13.30
Creating a cosmetic revolution Lush wil de wereld niet alleen geuriger en kleuriger maken, maar ook een stuk mooier. Hierbij gaat het campagne voerende cosmeticamerk controversiële onderwerpen niet uit de weg. Ruby van Hoorn vertelt hoe Lush regels doorbreekt en tegen de gevestigde orde in gaat vanuit een sterke ideologie die wordt gedreven door creativiteit en innovatie.
14.00
Reinventing retail – Op weg naar een futureproof retailconcept De wereld telt veel succesvolle en vernieuwende retailconcepten. Retailers die steeds weer weten te innoveren vanuit de kracht van hun merk. Wat hebben deze retailers gemeen en wat doen ze om de klant steeds weer te verrassen? Op welke nieuwe klantbehoeften spelen ze in? Albert Top geeft inzicht in de veranderingen die er vandaag en morgen plaatsvinden in de retail, met sprekende voorbeelden van zowel de nieuwste start-ups als gevestigde retailers.
15.00
Hoe de aardappeleters opeens Vans dragen Wie Van Gogh zegt, denk niet meteen aan retail. Maar met vier winkels, een samenwerking met Alibaba, een café annex conceptstore in Hongkong en een schoenenlijn in co-creatie met modemerk Vans heeft het Van Gogh Museum in Amsterdam verrassend veel weg van een serieuze speler. Niemand komt naar het Van Gogh om spullen te kopen, ‘maar qua omzet per vierkante meter zitten we in de hoogste regionen van de Nederlandse retail’.
15.20
Pauze
15.50
Augmented reality en de wow-experience FoodStory ontwikkelde de gelijknamige app voor het allereerste 3D-menu ter wereld. Ja, in hologrammen. Want gasten eten met hun ogen en zo zien ze precies wat ze kunnen bestellen. Met de huidige menukaarten is dat natuurlijk onmogelijk, waardoor klanten niet altijd precies weten wat een gerecht inhoudt. Of zelfs betekent, bijvoorbeeld als er toeristen aanschuiven. Mohammed Iaallala over de kracht van augmented reality voor de sales & customerexperience, met voorbeelden uit de food en e-commercesector.
16.20
Hoe wordt de Relesys App ingezet bij Schaap -/- Citroen S&C werkt al geruime tijd met Relesys en kan leuke gebruikers ervaringen delen. Daarna maakt zij als een van de eerste in Nederland gebruik van de Training Pro module. Hiermee kunnen medewerkers in hun eigen tijd hun kennis van vergroten door deel te nemen aan diverse trainingen, en door het gebruik van gamification ook nog leuke prijzen winnen.
Loods C
Deborah van der Velde | Host
10.20
The Age of Assistance Ons gedrag met de telefoon geëvolueerd. Een consument zoekt op zijn telefoon niet naar ‘herenschoenen bij mij in de buurt’. Hij zoekt naar ‘herenschoenen’, omdat hij aanneemt dat de telefoon zijn locatie al kent. Mensen worden veel slimmer; de tools worden veel slimmer – tot het punt waarop mensen de enorm hoge verwachting hebben dat hun mobiele assistent, slimme beslissingen voor hen gaat maken en je alleen je stem nog maar nodig hebt. Karlijn Pels over the Age of Assistance en wat dit betekent voor retailers.
11.20
Impact Retail Komen we aan het eind van ons Fin de Siècle en naderen een nieuwe periode van roaring 20s? Waar in de vorige eeuw de industrialisatie een grote factor was in de strijdende sentimenten tussen nostalgie en optimisme, is het nu de de overgang van experience economy naar transformative economy, waarbij een consument verwacht dat zijn besteding leidt tot positieve verandering. En daarmee betreden we een nieuw terrein van activistisch ethische consumptie en productie, waarin normen en waarden bepalender zijn dan prijs. Hoe we deze overgang zien in retail trends, licht ik toe tijdens mijn presentatie.
12.00
Zo schudt Swapfiets de traditionele fietsmarkt op In twaalf maanden van 150 naar 50.000 klanten. Het fietsabonnement van de Delftse onderneming vindt gretig aftrek. Voor vijftien euro per maand worden klanten volledig ontzorgt, zelfs de lekke band wordt voor je geplakt. Nadine Nooteboom over de groeiende maatschappelijke trend van bezit naar toegang en hoe dat Swapfiets de wind in de rug geeft. In tegenstelling tot reguliere fietsmerken beschikt Swapfiets over data van de eindgebruiker. Deze data worden gebruikt om het product én de klantervaring te optimaliseren.
12.20
Lunch
13.20
Hoe Bundles wil uitgroeien tot hét platform voor circulaire abonnementen Wat begon als een abonnement op wasmachines, is inmiddels doorgegroeid tot platform met drogers, vaatwassers en koffiezetapparaten. Producten als bedden en fietsen laten niet lang meer op zich wachten. De ambitie van Bundles is om uit te groeien tot een gebruikersplatform waarop fabrikanten zelf hun spullen als abonnement kunnen aanbieden.
13.50
Oscar Rosendaal van IBM
14.20
The American Dream ?Wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Het spreekwoord lijkt gemaakt voor hoge hakken. Bianca Blom wil met haar Linja Shoes het tegendeel bewijzen. Een nieuwe manier van schoenmaken, een betere constructie en andere materialen, dat is in een notendop de aanpak. Sinds de start drie jaar geleden heeft het een merk een fanbase opgebouwd en dat geeft vertrouwen voor een buitenlands avontuur. Blom jaagt haar American Dream na en deelt haar lessen van de afgelopen drie jaar en hoe ze deze kennis zal gebruiken om de Amerikaanse markt te veroveren.
15.00
Van gedragswetenschap naar hapklare marketingideeën Nudging, keuze-substitutie, von Restorff effect … Inzichten uit de gedragseconomie duiken steeds meer op in reclame en shoppermarketing. Maar hoe kunnen retailers en merken deze praktisch én creatief toepassen? Dat wordt in deze presentatie met aansprekende voorbeelden duidelijk gemaakt.
15.20
Pauze
15.50
Digital Natives als klant Dat ze alles gratis willen, weten wij. Dat ze niet meer koken, dat weten wij ook. En dat zij niet meer te bereiken zijn via social media is een voldongen feit! Kortom, een geweldige uitdaging om met ‘digital natives’ in contact te komen en te communiceren’, aldus Binneveld. Maak geen trucje van e-commerce want dat werkt niet, stelt hij. Erwin Binneveld geeft inzicht hoe van SPAR University tot keuzes komt en deze extreem uitvoert aan de hand van een duidelijke strategie.
16.20
Claudia van Maastrigt en Steven van Beieren van JDV

DUS Utrecht
Sophialaan 1
3542 AR Utrecht, Utrecht

Organisator
Retail & Brands Festival
retail-and-brands-festival-logo

Laat je inspireren, informeren en doe nieuwe energie op tijdens het Retail & Brands festival 2018 in Utrecht. Een festival waar kennis delen en inspireren centraal staan. Waar ruimte is voor muziek, lekker eten en drinken.

En natuurlijk volop mogelijkheden om andere professionals uit de retail & merkenwereld te ontmoeten.

Kan ik je ergens mee van dienst zijn?

Heb je een vraag?

Wij zijn telefonisch bereikbaar op:

020 - 26 20 712

Wil je een overzicht van de beste evenementen?

Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief van Beste Business Events.