Onzichtbaar verhoren
Moeilijke gesprekken met medewerkers, klanten of leveranciers horen er als leidinggevende nu eenmaal bij. En het zal ook regelmatig voorkomen dat je het gevoel hebt dat zij niet de volledige waarheid spreken. Of soms zelfs glashard tegen je liegen. En toch moet u de waarheid achterhalen. Onzichtbaar verhoren is hier het enige alternatief. Maar hoe pak je dit aan?
Verhoortechnieken: onderscheid leugen van waarheid
Job laat je kennismaken met de “best practices” van de CIA. Alle ingrediënten van een goed verhoorgesprek komen aan de orde, maar ook de veel voorkomende valkuilen worden besproken. Hoe kun je het contact met jouw gesprekspartner verdiepen, zodat het moeilijker wordt voor een ander om te liegen. Welke gesprekstechnieken kun je toepassen? En hoe verwerf je verifieerbare informatie?
Hoe blijf je onzichtbaar?
Het is belangrijk om als ‘verhoorder’ onzichtbaar te blijven. Dus hoe verdiep je dan het contact en hoe pas je jouw verhoortechnieken zo toe dat het als pure interesse wordt ervaren? Sluit je een onzichtbaar psychologisch contract af? En hoe observeer je zo goed mogelijk zonder daarbij argwaan te wekken? Je leert de tactiek van de naïeve onnozelaar en de techniek van het eeuwige begrip, waarbij je de rode loper uitrolt voor de echte waarheid.