Leer snellezen en meer onthouden met Mark Tigchelaar

Per dag krijg je een enorme hoeveelheid informatie op je af: Het equivalent van 174 kranten. Daarvan onthoud je gemiddeld maar 30 procent. Hoe kun je dat met technieken als snellezen en mindmappen verbeteren? Breinexpert en MT-columnist Mark Tigchelaar legt het je stap voor stap uit in deze serie video’s. #1: Daarom is snellezen & […]

Lees meer

Inspirerend leiderschap: waarom zou een medewerker je volgen?

Er is een reden waarom je ‘s ochtends je bed uitstapt en doet wat een baas je vertelt. Volgens managementgoeroe Simon Sinek gaat dat niet per se om geld. In zijn goedverkopende boeken ‘Start with Why’ en ‘Leaders eat Last’ legt hij uit waarom de ene leidinggevende wél een succesvol team smeedt en de andere […]

Lees meer

Psychologie voor managers: wat je leert van dit Lego-experiment

Wat motiveert mensen in hun werk? Het houdt gedragseconoom en meester in de psychologie Dan Ariely al jarenlang bezig. Hij bedacht een experiment met Lego-figuren om meer te leren over motivatie en financiële prikkels. De uitkomst blijkt interessant voor managers. De aanleiding: PowerPoint in de prullenbak Ariely sprak op een dag met een van zijn […]

Lees meer

12 vaardigheden om te ontwikkelen als je succesvoller wilt worden

Om het meeste uit je werkzaamheden te halen is het volgens neuropsycholoog Margriet Sitskoorn belangrijk om deze 12 vaardigheden te ontwikkelen. #1 Focus De succesvolste managers, leiders en professionals zijn enerzijds instaat om zich in  hun bubbel af te sluiten en bezig te zijn met hun werk. Zeker zo belangrijk is dat die mensen de aandacht – […]

Lees meer

In zeven stappen je team volwassen maken

Zelfsturende teams zijn al een tijdje ‘je van het’. Maar hoe krijg je die groep mensen zover om de koppen bij elkaar te steken zodat er een hecht team ontstaat? Schrijfster en spreker Tica Peeman geeft deze zeven tips in haar boek Team Management. 1. Begin met het Management Team De term ‘voorbeeldfuntie’ is voor […]

Lees meer

Door deze referentiemachine te bouwen hoef je nooit meer klanten te zoeken

Om snel en gemakkelijk aan nieuwe klanten te komen moet je volgens Paul Rulkens een referentiemachine bouwen. Hoe je dat het beste doet legt hij uit tijdens een interview met beste business events. Rulkens is gespecialiseerd in high performance organisaties en geeft trainingen op dat gebied. Om het meeste uit je klanten te halen is het volgens hem van […]

Lees meer

Beter discussiëren in drie stappen

Om succesvoller je zakenpartner, manager of ceo over te halen is goed kunnen debatteren goud waard. Drie tips van voormalig wereldkampioen debatteren Sharon Kroes. Bij de term ‘debat’ denken de meeste mensen toch al snel aan de – soms oeverloze – verhandelingen in de Tweede Kamer. Toch is juist in het zakenleven goed kunnen debatteren cruciaal: […]

Lees meer

In 5 stappen heb je het nooit meer te druk

Door deze 5 tips te volgen van Nooit meer te druk-auteur Tony Crabbe heb je weer controle over je eigen dag. Tony Crabbe is auteur, bedrijfspsycholoog en spreekt op 16 november tijdens het seminar Nooit meer te druk. In een interview met MT.nl geeft hij 5 tips om een betere focus te hebben: Meer weten […]

Lees meer

Zo vermijd je de waan van de dag als manager

Door ‘intern gedoe’ en het niet nakomen van afspraken door anderen hebben vele managers geen tijd om aan de écht belangrijke zaken te werken, blijkt uit onderzoek van Denk Producties. Managementdeskundige Ben Tiggelaar geeft 3 tips om aan die drukte van iedere dag te ontkomen. In een onderzoek naar de struikelblokken van leidinggevenden is het […]

Lees meer

Gouden regels van verandermanagement

Heus, change management is meer dan een set trainingsmaterialen en een paar posters en nieuwsbrieven. Dit zijn de gouden regels. # Maak het verschil kraakhelder Om een gedegen veranderplan te maken moeten twee zaken duidelijk zijn: ten eerste moet de gewenste toekomstige manier van werken (to-be) in ruwe lijnen helder zijn. Ten tweede moeten de verschillen met […]

Lees meer

Een goed marketingplan in 7 stappen

Met een doordacht marketingplan zet je een heldere toon naar klanten en medewerkers en kun je zelfs eventuele investeerders over de streep trekken. In 7 stappen een goed marketingplan: 1. Begin met een samenvatting De eerste pagina van het plan bestaat uit een uittreksel van hetgeen daarna tot in detail staat geschreven. Natuurlijk moeten de marketeers en andere relevante medewerkers […]

Lees meer

Overtuigen en motiveren: negen tips

Overtuigen en motiveren behoren tot de belangrijkste vaardigheden van ondernemers en managers. Wie dingen gedaan wil krijgen, kan gebruik maken van psychologische mechanismes. Negen tips. Overtuigen staat terecht in de aandacht. Bijna alles wat zakenmensen en managers doen, is afhankelijk van de vraag of ze overtuigend overkomen. Overtuigende mensen zijn betere verkopers en kunnen hun mensen beter […]

Lees meer

The Why van Simon Sinek

Geen vraag, weet managementgoeroe Simon Sinek, is zo moeilijk te beantwoorden als de vraag: waarom? Bijvoorbeeld waarom hij zelf zo succesvol is? “Ik heb eerlijk gezegd geen idee”, vertelt hij aan Management Team. “Het is me allemaal overkomen. Ik had zelf ook nooit kunnen voorspellen dat mijn theorie zo groot zou worden.” Toch had hij vrij snel […]

Lees meer

Zo beïnvloed je gemakkelijk je omgeving

Door deze eenvoudige psychologische tips van IK2-auteur Margriet Sitskoorn toe te passen kun je eenvoudig je omgeving beïnvloeden bij het maken van deals. Zij is hoogleraar klinische neuropsychologie aan de Universiteit van Tilburg. 1. Vraagstelling Om een gesprekspartner ‘ja’ te laten zeggen op een belangrijk voorstel kun je de vraagstelling zó aanpassen dat deze sneller geneigd is in […]

Lees meer

In 3 stappen sneller lezen

Door een training snellezen te volgen kun je boeken, artikelen en rapporten tot wel 15 keer sneller lezen. 3 tips van breinexpert Mark Tigchelaar. Als manager ben je veel tijd bezig met het lezen van een stapel aan mails, rapporten en (jaar)verslagen. Hierin kun je veel effectiever zijn door je ogen te trainen. Een ongetraind […]

Lees meer

Remco Claassen: ‘Laat je niet fompen’

Maak zelf plannen, voordat andermans plannen je opslokken. Want anders ga je willoos heen en weer, zoals de buizenpost van vroeger. Aldus managementtrainer Remco Claassen. Ik sta voor een zaal vol mensen. Dat doe ik vaker, dat is mijn werk. Deze keer zijn het allemaal mensen die bij een bank werken. Ik sta op het […]

Lees meer

6 verkooptechnieken van Robert Cialdini

Dat effectief verkopen moeilijk zou zijn is een fabeltje volgens overtuigingsexpert Robert Cialdini. “De zes basisprincipes van overtuigingskracht zijn zo simpel dat je denkt: waarom deden mensen dat niet meteen?” Robert Cialdini onderzoekt al bijna dertig jaar hoe je andere mensen beïnvloedt. Daarvoor dook hij bijvoorbeeld drie jaar onder in de wereld van zakenmensen, reclamemakers […]

Lees meer

Vier presentatietips van Obama’s speech-schrijver Jon Favreau

Om van je toespraak een legendarische speech te maken kun je deze vier tips gebruiken. Gegeven door Jon Favreau, voormalig speech-schrijver van Amerikaans president Barack Obama. Jon Favreau Als twintiger kreeg Jon Favreau een droombaan aangeboden als speech-schrijver: de teksten van de toen nog presidentskandidaat Barack Obama schrijven. Binnen enkele jaren is hij hoofd van […]

Lees meer