Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Blog-verslag Management 2012

Management 2012, hét event over de belangrijkste trends in managementland, is afgelopen. Wáát? U had niet op tijd een kaartje? Boft u even, de redactie van MT heeft een liveblog bij gehouden. 

Management 2012 is voorbij. Lees hieronder het blog dat gedurende de dag is bijgehouden door de redactie van MT!

 

16:00 uur: 
managementdenker Jeroen Busscher

Nieuwe managementstijlen volgens Busscher:

  • Onevenredig aandachtsmanagement: niet meer eerlijk verdelen
  • Hobbymanagement: alleen focussen op wat mensen niet op het werk doen
  • Ontmoetingsmanagement: steeds mensen ontmoeten die je niet snapt, bijvoorbeeld met klanten die NOOIT met je gaan werken
  • Bijlapmanagement: ergens voor gaan staan, en als het niet lukt persoonlijk de gevolgen dragen
  • Excursiemanagement: ze niets leren of opleggen, maar je medewerkers in contact brengen met verhalen
  • Privilegemanagement: durven te denken in privileges, want tevreden worden ze toch niet, die medewerkers
  • Extremiteitenmanagement: niet middelen, maak extreme keuzes. Managers zijn vaak de grote middelmaatkwekers
  • Korte metten management: alleen maar dingen stopzetten, je verder nergens mee bemoeien
  • Geruchtenmanagement: "Er gaan wat mensen uit…. ok, tijd voor de borrel!"
  • Etalagemanagement: durven zeggen wat je hebt bereikt. De geweldigheid van mensen laten zien
  • We zitten in de sukkel-age voor managers. Management is niet meer cool, je moet je tegenwoordig op feestjes verantwoorden dat je manager bent."

One-liners

Busscher strooit met pakkende one-liners voor op de werkvloer. "Twijfelen is een vaardigheid. Je mag twijfelen tot je eens ons weegt, zolang je maar een keuze maakt als er een keuze gemaakt moet worden."

"De toekomst is niet aan de autisten, maar aan de mensen die in staat zijn zich in te leven wat klanten beweegt."

"De professional van de toekomst stelt zichzelf en anderen permanent ter discussie." 

De nieuwe vaardigheden, volgens Busscher

"Je moet niet bescheiden zijn, maar aan zelfverbazing doen. Fan zijn van je eigen kunnen."

"Over vijf jaar gaat het niet over communicator zijn, maar moet je kunnen tolken voor anderen. Kunnen uitleggen wat A bedoelt, tegen B. Dus niet communiceren wat er aan de hand is, maar kunnen vertalen wat er gebeurt." 

"Over vijf jaar hebben we niets meer aan experts. Over vijf jaar moet je niet van 1 ding verstand hebben, maar moet je continu meerwaarde kunnen bieden."

De zoomlens is een vaardigheid van de toekomst. Permanent uitzoomen, waar gebeurt het in de toekomst. Hoe vindt de dynamiek plaats? Snappen en het momentum kiezen. Niet focussen en doorrennen, maar de zoomlens toepassen.

"Vaardigheid is niet: een ster zijn. Maar: het verschil maken waardoor het volledige proces optimaal wordt. Niet veel weten, maar anderen op een idee brengen"

Vaardigheden worden een commodity

Busscher vertelt het verhaal over goede vriend Edward, die een werknemer wil ontslaan. Werknemer Michiel heeft verstand van de digitale wereld, is gepassioneerd, maar eigenlijk kan hij nog steeds hetzelfde als vijf jaar geleden. 

Alles wordt een commodity. Producten die ooit hoog in de waardeketen stonden, zakken terug en worden middelmaat. Hetzelfde gebeurt nu heel snel met vaardigheden. Niet alleen merken commoditizen, over vijf jaar zijn de huidige Michiels een commodity. 

15.00 uur
Inge Oosterhuis, senior executive bij Accenture spreekt over talentmanagement

Skillsgap

De vraag naar talent overstijgt het aanbod. De vergrijzing speelt daarbij natuurlijk een grote rol. Maar daarnaast is er een skillsgap, de vaardigheden die potentiele werknemers hebben matchen niet met de vaardigheden die werkgevers nodig hebben. Oosterhuis geeft een voorbeeld. "Er is veel vraag naar werknemers die goed grote, internationale projecten kunnen leiden. Dat zijn skills die niet iedereen heeft. Mensen missen softe skills, interpersoonlijke skills. We moeten beter kunnen samenwerken met andere culturen.

Millennials

Oosterhuis ziet een fundamenteel verschil tussen werknemers geboren voor 1980 en erna, de zogenoemde Millennials. "Ik schrik ervan hoe anders die in hun werk staan. Als ik nu zeg je kunt in Assen aan de slag, zegt een analist: 'ik weet niet hoor, ik woon in Den Haag.'"

Volgens Oosterhuis zijn er drie punten cruciaal om in deze tijden van schaarste en een generatie die heel anders in het leven staat, toch de juiste werknemers aan te trekken:

  • Meer personaliseren
  • Maak gebruik van data
  • Kijk buiten de grenzen van je eigen bedrijf

14.45 uur:
MT-hoofdredacteur Ewald Smits onthult Uitblinker in barre tijden

Er is goed gestemd. In een week zijn 1.306 stemmen uitgebracht. Loek de Vries van Ten Cate, de producent van geavanceerde textielen, is de winnaar met 38 procent van de stemmen.

De Vries komt helaas niet, maar heeft wel een mail gestuurd. Smits leest voor: "De erkenning van Management Team voor de gezamenlijke inspanning bij Ten Cate onder mijn leiding wordt enorm gewaardeerd."

>> MT-lezer verkiest Loek de Vries tot uitblinker

14.00 uur:
Leen Zevenbergen, ceo en aandeelhouder Qurius

70 procent van de mensen vindt zijn werk niet leuk. Volgens Leen Zevenbergen is het cruciaal om passie in een organisatie te brengen. Maar hoe doe je dat? Zevenbergen geeft 6 tips:

  • Lieg niet
  • Deel passies met elkaar
  • Schrijf het op
  • Maak een website en zet iets achterop de visitekaartjes
  • Doe wat je hart je ingeeft
  • Zeur niet en geniet

En stop met mensen te zien als 'fte'. Zevenbergen: "Je zal toch een fte zijn in een organisatie. Medewerker is al op de rand, als je mensen associate noemt, breng je passie in de organisatie."

Ondernemerschap

Ondernemerschap moet gestimuleerd worden in bedrijven. Maar dit kan niet zomaar. In de echte wereld hoort bij ondernemerschap risico nemen en risico lopen om bijvoorbeeld je huis en auto te verliezen. Zevenbergen deelt een smeuige anekdote over een groepje high potentials bij de NS. "Ik had ze de opdracht gegeven, stel je voor je wordt morgen ontslagen op staande voet, wat ga je doen? Een had een fantastisch verhaal, daar zou ik zo in investeren. Ik vroeg: waarom ga je dat niet doen? Hij zei: dat mag niet van mijn baas. Ik vroeg: ben je een hond?Wat heb jij met je baas te maken? Hij zei: dan word ik ontslagen. Ik zei dat is goed, dan ben je van die baas af."

Ontevredenheid

De Nederlander heeft een enorme neiging naar negativisme. Een meerderheid vindt zijn werk niet leuk, 18 procent is ooit depressief geweest. Maar er gaat natuurlijk ook heel veel goed. "De mensen die het het best hebben klagen het meest."

Zevenbergen deelt ter afsluiting zijn trends voor 2012:

  • Streef naar maximale flexibiliteit
  • Organisaties desintegreren
  • Toenemende chaos
  • Behoudendheid

12.30 uur:
Anne-Marie Rakhorst, directeur van Search, over duurzaamheid:

Hoe moeten we duurzaamheid organiseren? Dat is de vraag die speelt bij bedrijven. De oplossing zit niet in ecologisch toiletpapier. Unilever is voor het merk Lipton bijvoorbeeld gaan onderzoeken waar de footprint ligt. Ze wilden meer thee op een kleiner grondgebied verbouwen. Ze hebben de complete keten onderzocht.

Samenwerking is essentieel. Van een productgerichte naar een dienstgerichte blik. Een bedrijf als Van Gansewinkel gelooft in Cradle2Cradle. Zij zien zich als grondstoffenleverancier en zijn daardoor een service-organisatie geworden, in samenwerking met Vanderlande Industries bijvoorbeeld.

"We willen geen bezit meer, we willen slechts iets gebruiken. Maatschappelijk zie je die trend terugkomen. Daardoor: productiebedrijven moeten hun businesscase kantelen."

"Opwekken van windenergie, dat mag niet in Nederland. Groot deel van de aanvragen wordt tegengehouden door ambtenaren. Kerncentrale opzetten, dat kan ook. Maar een windmolen kan je zonder schade weghalen, dat moet je met een kerncentrale eens proberen"

Duurzaamheidsranglijsten worden steeds belangrijker, zegt Rakhorst. "Deze informatie geeft inzicht voor klanten zodat ze weten met welke bedrijven ze willen werken in de toekomst."

De gedachte van MVO als kostenpost is definitief voorbij. 

11.30 uur:
Hermann Simon, schrijver en chairman bij Simon-Kucher & Partners:

"Steve Jobs zei in 2006 dat er binnen vijf jaar geen kranten meer zouden zijn. Maar je hebt dan wel de goede apparaten nodig. Op dit moment komen de juiste gadgets op de markt, zegt Simon. iPads, Kindles en andere tablets. Internet zal de belangrijkste tool voor marketing worden. Marketing gaat van soft hope naar hard numbers." 

Hermann Simon over de opkomst van het ultra-lage prijssegment

De Tata Nano is het beste voorbeeld. 1300 dollar om te maken. Er werken negen Duitse bedrijven aan mee, maar de truc is: geen enkel onderdeel werd in Duitsland ontwikkeld. 

Maar vergeet het luxe segment niet, zo waarschuwt Simon. Zwitserse horlogemakers hebben een marktaandeel van enkele procenten, maar hebben meer dan 50% van de winst. 

Hermann Simon over consumentengedrag

Consumenten hebben het vertrouwen verloren in bedrijven. Dit zal het businessmodel van banken bijvoorbeeld enorm beinvloeden. Voorbeelden van bedrijven die goed inspelen op veranderend consumentengedrag:

Enercon biedt een servicecontract aan die afhankelijk is van de yield van een windpark. 86% van de klanten neemt een 12-jarig contract af, omdat er minder onzekerheid voor ze is.

Hyundai in de VS was erg succesvol met een programma uit 2009, waarbij je je auto niet meer hoefde af te betalen als je je baan kwijtraakte. Slim, de autofabrikant was de enige partij die marktaandeel won. Ze speelden handig in op de onzekerheid bij de concurrent.

Hermann Simon over de rol van de manager

"Een van de redenen van de crisis: managers speelden met andermans geld, zonder er verantwoordelijkheid over te dragen." Om hier verandering in te brengen, moet van managers ondernemers worden gemaakt, door ze aandeelhouder te maken in een mate waarop ze het voelen als er iets mis gaat. Siemens is hier twee jaar geleden mee begonnen. De ceo van Siemens moet 300% van zijn loon investeren, wat neerkomt op 6 miljoen euro. 

Hermann Simon over globalisering

We zien een versnelling van de globalisering, het is pas net begonnen. Er is een explosie van export, China is daarin nummer 1, Duitsland is nummer 2 en daarna komt de VS. 

Er vindt een verschuiving naar Azie plaats. "Elke keer als ik in China kom, zie je een enorme verandering." 

Het bedrijf Bosch heeft bijvoorbeeld 40.000 werknemers. Voor de crisis dachten ze: Azie behaalt evenveel omzet als Europa in 2020. Nu weten ze: dit punt wordt dit jaar al behaald, als gevolg van de crisis. Azie is namelijk gewoon doorgegroeid. 

"Het Chinese Huawei is nu de wereldwijde nummer 1 in patenten. Siemens had deze positie voor tientallen jaren. Dit zou enkele jaren geleden onvoorstelbaar zijn geweest." 

De ontwikkeling van de wereldpopulatie: Afrika groeit enorm, Europa krimpt. Chimerica: door de exportmarkt zijn China en de VS steeds meer van elkaar afhankelijk. Ik heb Chimerica met Eurafrica vergeleken. De populatie van beide gebieden is ongeveer gelijk, maar in 2050 blijft Chimerica gelijk, terwijl Eurafrica enorm gegroeid zal zijn. "Dit zal de belangrijkste kracht van de toekomst zijn." Simon denkt dat dit kan gaan zorgen voor een nieuwe stroom vluchtelingen, tenzij Afrika zich zal ontwikkelen tot economische kracht.

"Toen mijn zoon afstudeerde aan Harvard, hoorde ik maar enkele Europese namen afgeroepen worden tijdens de diploma-uitreiking." De toekomst van het management komt uit Azie. 

Hermann Simon over de rol van de overheid

"Als je me gisteren had gevraagd: heeft de financiele sector regulering nodig? Dan had ik nee gezegd. Nu zeg ik: ja. Dus omgaan met overheid wordt steeds belangrijker. Business moet regeringen goed beinvloeden, dus lobby'en zal een mooie toekomst tegemoet gaan." 

Ranking of the ease of doing business: Nederland staat op plek 31, Singapore staat op 1. De BRIC-landen staan erg laag, daar zit de overheid nog erg in de weg.

10.15 uur:
Daan Witteveen, industry leader Technologie, Media &Telecom, partner Deloitte:

"Startups moeten vandaag de dag steeds sneller groeien, de product life cycle is steeds korter. Zeker in de IT-sector is de margedruk groot met weinig onderscheidend vermogen. Internet en social mediabedrijven zijn inmiddels ook een volwassen business geworden. Bij de volgende technologie-uitvinding gaat dat nog veel sneller voorspel ik. Het wordt snel iets testen en dan gelijk doorpakken. Dat volgende tijdperk noemen wij dat 'The Post Digital Enterprise', waarin duidelijk wordt welke bedrijven straks het digitale tijdperk overleefd hebben.

Bij Deloitte zien we 4 trends: IT wordt meer en meer een service (SAAS=software as a service); outsourcing 2.0 (voorbeeld Li&Fung). Big data moet je snel kunnen verwerken en toepassen in vernieuwing van je product. Zorg dat je bedrijf open is, kijk naar de ontwikkeling en uitwisseling van open source zoals gebeurt bij Synovate. Maak je onderneming mobiel, net als je medewerkers door mee te doen aan het nieuwe werken, maar leen ze ook uit; maak medewerkers agents van je bedrijf. 

Gevolgen: vertrouwen wordt niet langer een vorm van compliance, maar een business enabeler. Het oude vertrouwde businessplan kan de prullenbak in. Het gaat om wat je nu doet, wat je over 5 jaar wil doen, zie je dan wel weer." 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

09.45 uur:
Harry van Dorenmalen, 
voorzitter IBM Europa, algemeen directeur IBM Nederland:

"Er zijn 3 trends: kracht van computersystemen, kracht van data en de  toepassingen van al die technologie. Er gebeuren een hoop zaken in de wereld, die we niet van tevoren kunnen zien aankomen, zoals de crisis, een natuurramp en ga zo door. Dat betekent dat er ook genoeg mogelijkheden zijn om in te springen op oplossingen. Het is een globale wereld, als entrepeneurs biedt dat kansen.

Op het gebied van technologie zie je dat de hele wereld steeds meer met elkaar in verbinding staat; het is een interconnected world, een smarter planet. De vraag als ondernemer is hoe je dat kan inzetten om problemen in de wereld op te lossen. Wij zien de enorme hoeveelheid data waar we over kunnen beschikken als de trend van nu. Er komt een moment dat we het allemaal niet meer kunnen opslaan. Dat u moet kiezen welke gegevens u nog opslaat en welke u gaat weggooien. IBM helpt in het Italiaanse Bari lokale vissers te werken aan minder overbevissing. Je krijgt leiderschap door het te nemen. Good comforth en good growth gaan niet samen."