LeiderschapTijd voor de 8e eigenschap van effectief leiderschap

Het boek ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ van Stephen Covey is een wereldwijde bestseller waarmee hij de levens van velen veranderde. Zijn filosofie is van alle tijden en blijkt steeds weer nieuwe generaties aan te spreken. Toch vond Covey het belangrijk om deze zeven eigenschappen aan te vullen met een achtste eigenschap in zijn...

Lees meer

ManagementRockefeller Habit #3: Zorg voor een goed overlegritme

Vergaderen kan veel tijd kosten, maar ook tijd besparen. Bij groeibedrijven geeft vergaderen rust en ruimte. In elke vergadering worden namelijk beslissingen genomen, spanningen opgelost en wordt de voortgang gemonitord. Meetings zorgen ook voor een versterking van de onderlinge connectie en de binding met de (organisatie)doelen. Overlegritme Rockefeller Habits De drie disciplines prioriteiten, kengetallen en...

Lees meer

ManagementBen Tiggelaar: waarom korte lijnen belangrijk zijn

Judith en Gary Olson zijn getrouwd, werken aan de Universiteit van Californië in Irvine en doen al meer dan twintig jaar onderzoek naar de rol van afstand in samenwerken. Hoewel technologische ontwikkelingen steeds meer mogelijk maken, zullen mensen volgens hen altijd belemmerd worden door drie aspecten: tijdzones, cultuur en vertrouwen. #1 Tijdzones Werken vanuit verschillende...

Lees meer

ManagementRockefeller Habit #2: Stel doelen en krijg iedereen op één lijn

Werken met prioriteiten en kwartaalthema’s is een voorwaarde voor consistente groei. Het ‘waarom’ van een bedrijf heeft daarbij de hoogste prioriteit en is gekoppeld aan een concreet meerjarendoel. Zo’n meerjarendoel geeft het management, de medewerkers en de klanten richting en ambitie. Stel doelen en werk met kwartaalprioriteiten Is het meerjarendoel duidelijk, verwerk deze dan tot...

Lees meer

LeiderschapBen Tiggelaar: 6 (pijnlijke) tips om een betere leider te worden

Recent publiceerde de Harvard Business Review een lijstje met hun populairste, klassieke artikelen van de laatste decennia. Bovenaan: “The Work of Leadership” van onderzoekers Ronald Heifetz en Donald Laurie, uit 1997. Ook na twintig jaar zijn de ideeën uit het stuk nog fris en confronterend. Essentieel in het werk van leidinggevenden, zeggen Heifetz en Laurie,...

Lees meer

InnovatieOrganisatie agile maken? Maak kleine stappen en experimenteer

Wil je transformeren naar een agile organisatie, dan doe je er verstandig aan om de top-down aanpak los te laten. Pas agile toe in je veranderaanpak. Dat betekent kleine stappen nemen en veel experimenteren. Bekijk ook: ‘Medewerkers in agile organisaties zijn productiever’ Agile coach Stel daarnaast een multidisciplinair veranderteam samen. Schakel ook een of meerdere coaches...

Lees meer

ManagementRockefeller Habit #1: Het managementteam zet de toon

Groeit een bedrijf naar de volgende fase, dan is het belangrijk dat er een hoge mate van structuur en discipline in het managementteam aanwezig is. Het streven: uitvoering zónder drama. Vier elementen zijn essentieel: #1 De MT-leden hebben inzicht in elkaars prioriteiten, competenties en persoonlijkheidsstijlen. #2 Regelmatig overlegt het team over strategie en innovatie. #3...

Lees meer

Innovatie‘Medewerkers in agile organisaties zijn productiever’

Wie in de toekomst wil blijven bestaan, moet zich razendsnel kunnen aanpassen. Volgens Mike Hoogveld doen organisaties er daarom verstandig aan om het agile werken te omarmen. Dat is goed voor de klant, medewerker en innovatie, zo vertelt de agile-expert in deze video.     In een complexe en dynamische markt moeten bedrijven wendbaar blijven....

Lees meer

ProductiviteitVergeet timemanagement, focus op het managen van je aandacht

Door een overvloed aan informatie staat ons brein voor enorme uitdagingen. ‘Ons meest waardevolle en schaarse goed is niet langer tijd, maar aandacht’, zegt bedrijfspsycholoog Tony Crabbe. Tim Cook beschrijft Apple als het meest gefocuste bedrijf ter wereld. Dagelijks verkoopt het bedrijf ‘nee’ aan geweldige ideeën. Want wil je focussen op de zaken die er...

Lees meer

ManagementZo ga je om met klagende collega’s

Sommige medewerkers verliezen het oplossingsgerichte vermogen en verzanden in continu geklaag. Een beetje klagen is niet erg, het creëert een saamhorigheidsgevoel. ‘Maar veel klagen is slecht voor het individu en funest voor samenwerking’, zegt Bart Flos in deze video. ‘Uit onderzoek blijkt dat mensen die klagen vaker ziek zijn, minder succesvol zijn en minder vrienden...

Lees meer