Persoonlijke effectiviteit3 zaken die helpen om een doel te bereiken

#1 Formuleer en monitor je doel Schrijf heel concreet wat je wil bereiken en meet continu je progressie. Wie gefocust werkt aan een doel zal uiteindelijk tijd besparen. ‘In een wereld waar alles constant binnen handbereik is, is het moeilijk om je te concentreren’, vertelde Sitskoorn in een interview met Management Team. ‘Maar wie moeite...

Lees meer

Persoonlijke effectiviteitBreintraining: de 6 populairste methodes

Het is eigenlijk heel raar dat we op school nooit hebben geleerd hoe ons brein werkt en hoe we het beste kunnen leren. Doordat we het allemaal zelf hebben moeten uitvogelen, zijn we niet zo productief als we zouden willen en kosten onze werkzaamheden ons ook nog eens veel tijd. Combineer dat met onze toch...

Lees meer

ManagementKlantfeedback verzamelen door jouw werknemers in te zetten

De klant is koning. Logisch natuurlijk, maar niet altijd gemakkelijk. Dankzij alle technologische ontwikkelingen en het informatietijdperk waarin we leven, is het veel gemakkelijker geworden voor klanten om zich te informeren. En daarmee zijn klanten dus ook kritischer en veeleisender geworden. Klantfeedback verzamelen is een belangrijke manier om ervoor te zorgen dat je op de...

Lees meer

PsychologieHoe kom je uit de dramadriehoek op de werkvloer?

De dramadriehoek op de werkvloer? Ja, juist daar komen we hem vaak tegen. Gesprekken die niet lekker lopen, hulp die verkeerd wordt opgevat. De dramadriehoek kan echt een belemmering zijn voor productief en efficiënt werken. En het kan je als leidinggevende flinke kopzorgen geven, want als je er eenmaal inzit, hoe kom je er dan...

Lees meer

InnovatieWaarom experimenteren en falen noodzakelijk is voor succes

Grote organisaties worden soms slachtoffer van hun eigen succes. Naarmate een bedrijf groeit, gaat het vaker om de voorspelbaarheid van korte termijn resultaten. Daardoor raken ze kwijt waar ze succesvol mee zijn geworden: uitproberen en experimenteren. Leercultuur Daarom ligt er een belangrijke taak voor de manager, die moet zorgen voor een leercultuur waarin medewerkers zich...

Lees meer

LeiderschapSituationeel leiderschap: hoe pas je dit toe?

Paul Hersey en Kenneth Blanchard hebben het Situationeel Leiderschap Model bedacht. Het gaat ervan uit dat de meest effectieve leiderschapsstijl per situatie verschillend is. De keuze voor een bepaalde leiderschapsstijl hangt aan de ene kant af van de mate waarin een medewerker een taak goed kan volbrengen en aan de andere kan van welke houding...

Lees meer

LeiderschapTijd voor de 8e eigenschap van effectief leiderschap

Het boek ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ van Stephen Covey is een wereldwijde bestseller waarmee hij de levens van velen veranderde. Zijn filosofie is van alle tijden en blijkt steeds weer nieuwe generaties aan te spreken. Toch vond Covey het belangrijk om deze zeven eigenschappen aan te vullen met een achtste eigenschap in zijn...

Lees meer

ManagementRockefeller Habit #3: Zorg voor een goed overlegritme

Vergaderen kan veel tijd kosten, maar ook tijd besparen. Bij groeibedrijven geeft vergaderen rust en ruimte. In elke vergadering worden namelijk beslissingen genomen, spanningen opgelost en wordt de voortgang gemonitord. Meetings zorgen ook voor een versterking van de onderlinge connectie en de binding met de (organisatie)doelen. Overlegritme Rockefeller Habits De drie disciplines prioriteiten, kengetallen en...

Lees meer

ManagementBen Tiggelaar: waarom korte lijnen belangrijk zijn

Judith en Gary Olson zijn getrouwd, werken aan de Universiteit van Californië in Irvine en doen al meer dan twintig jaar onderzoek naar de rol van afstand in samenwerken. Hoewel technologische ontwikkelingen steeds meer mogelijk maken, zullen mensen volgens hen altijd belemmerd worden door drie aspecten: tijdzones, cultuur en vertrouwen. #1 Tijdzones Werken vanuit verschillende...

Lees meer

ManagementRockefeller Habit #2: Stel doelen en krijg iedereen op één lijn

Werken met prioriteiten en kwartaalthema’s is een voorwaarde voor consistente groei. Het ‘waarom’ van een bedrijf heeft daarbij de hoogste prioriteit en is gekoppeld aan een concreet meerjarendoel. Zo’n meerjarendoel geeft het management, de medewerkers en de klanten richting en ambitie. Stel doelen en werk met kwartaalprioriteiten Is het meerjarendoel duidelijk, verwerk deze dan tot...

Lees meer