ProductiviteitDit is waarom je het altijd druk hebt

Volgens Tigchelaar, breinexpert en oprichter van UseClark, is een van de meestgemaakte fouten te veel in je hoofd zitten. ‘De reden waarom ik het vroeger zo druk had, is omdat ik heel veel in mijn hoofd deed’, legt Tigchelaar uit. Alle taken, losse to-do’s en ideeën waar hij graag nog iets mee wilde doen, hield...

Lees meer

ProductiviteitDit kost je dagelijks onnodig veel tijd

Onze telefoon is tegenwoordig een groot 'afleidingswapen', vertelt De Jong. Dat heb je misschien niet eens door. Maar zodra je even afgeleid bent of niet direct iets te doen hebt, grijp je naar jouw telefoon. Je opent gedachteloos diverse apps, scrollt doelloos door eindeloze sociale feeds.

Lees meer

LeiderschapHoe herken je de informele leider in jouw organisatie?

Informeel leiderschap in organisaties is misschien wel één van de belangrijkste pijlers voor succes, en misschien nog wel belangrijker dan formeel leiderschap. Als leidinggevende kun je maar zoveel doen, terwijl je het leiderschap binnen jouw team echt nodig hebt om echt dingen voor elkaar te krijgen. Maar hoe herken je nu die informele leiders?

Lees meer

ManagementVier lessen over zelfsturende teams in de praktijk

Het ideaal van bijna alle grotere organisaties is om te werken met zelfsturende teams. Het klinkt alsof met zelfsturing alles als vanzelf zou moeten gaan. Maar de praktijk laat wel een ander plaatje zien, we geven je vier belangrijke lessen over het werken met zelfsturende teams.

Lees meer

ManagementZo creëer je een zelfsturend team in 7 stappen

Een zelfsturend team creëren, dit is al een hele tijd ‘je van het’. Maar hoe krijg je die groep mensen zover om de koppen bij elkaar te steken zodat er een hecht team ontstaat? Schrijfster en spreker Tica Peeman geeft in haar boek Team Management 7 tips om als leidinggevende een zelfsturend team te creëren.

Lees meer

PsychologieEen organisatiecultuur veranderen, waar begin je?

Het wordt vaak gezegd: het moeilijkste om in een organisatie te veranderen is de cultuur. Maar is dat ook echt zo? En hoe krijg je het dan toch voor elkaar? Volgens corporate antropoloog Daniëlle Braun weten we eigenlijk al lang hoe het moet, maar zijn we het vergeten in onze gebouwen van beton.

Lees meer

InnovatieKlantwaarde creëren is belangrijker dan ooit

Je kunt er als organisatie niet meer onderuit. Je móét wel klantgericht zijn. Anders lig je eruit. Vroeger was er een aanbodgerichte economie; een economie van schaarste dus. Tegenwoordig is er juist sprake van verzadiging; het aanbod is groter dan de vraag.

Lees meer

OndernemerschapDe 10 populairste zakelijke trainingen in 2019

Zoveel smaken, zoveel verschillende trainingen. Toch zijn er wel een paar gemene delers te benoemen onder de thema’s van meest geboekte zakelijke trainingen van 2018. Vooral leiderschap, persoonlijke ontwikkeling en omgaan met verandering zijn erg populair het komende jaar.

Lees meer