ManagementRockefeller Habit #2: Stel doelen en krijg iedereen op één lijn

Werken met prioriteiten en kwartaalthema’s is een voorwaarde voor consistente groei. Het ‘waarom’ van een bedrijf heeft daarbij de hoogste prioriteit en is gekoppeld aan een concreet meerjarendoel. Zo’n meerjarendoel geeft het management, de medewerkers en de klanten richting en ambitie. Doelen Is het meerjarendoel duidelijk, verwerk deze dan tot kleinere jaar- en kwartaaldoelen. De...

Lees meer

LeiderschapBen Tiggelaar: 6 (pijnlijke) tips om een betere leider te worden

Recent publiceerde de Harvard Business Review een lijstje met hun populairste, klassieke artikelen van de laatste decennia. Bovenaan: “The Work of Leadership” van onderzoekers Ronald Heifetz en Donald Laurie, uit 1997. Ook na twintig jaar zijn de ideeën uit het stuk nog fris en confronterend. Essentieel in het werk van leidinggevenden, zeggen Heifetz en Laurie,...

Lees meer

InnovatieOrganisatie agile maken? Maak kleine stappen en experimenteer

Wil je transformeren naar een agile organisatie, dan doe je er verstandig aan om de top-down aanpak los te laten. Pas agile toe in je veranderaanpak. Dat betekent kleine stappen nemen en veel experimenteren. Bekijk ook: ‘Medewerkers in agile organisaties zijn productiever’ Agile coach Stel daarnaast een multidisciplinair veranderteam samen. Schakel ook een of meerdere coaches...

Lees meer

PsychologieBen Tiggelaar: ‘Psychologische veiligheid geeft team vleugels’

Functioneert een team goed, dan heeft dat primair te maken met een sterke psychologische veiligheid. Dat blijkt uit jarenlang onderzoek van Harvard-professor Amy Edmondson onder Google-teams. In deze video legt Ben Tiggelaar de theorie uit.   Voelen medewerkers zich psychologisch veilig dan durven ze meer sociale risico’s te nemen. Ze voelen zich gesteund, durven zonder...

Lees meer

InnovatiePodcast: ‘Probeer niet fantastisch te zijn, maak jezelf nuttig’

  Bedrijven opereren op dit moment vaak nog te hiërarchisch en rigide. Beslissingen zitten te hoog in de organisatie. Dat moet volgens Camilla van den Boom anders. De afgelopen tien jaar is er veel verandering geweest en is de wereld meer fluïde geworden, legt Van den Boom in deze podcast van Kim Spinder uit. De...

Lees meer

ProductiviteitVergeet timemanagement, focus op het managen van je aandacht

Door een overvloed aan informatie staat ons brein voor enorme uitdagingen. ‘Ons meest waardevolle en schaarse goed is niet langer tijd, maar aandacht’, zegt bedrijfspsycholoog Tony Crabbe. Tim Cook beschrijft Apple als het meest gefocuste bedrijf ter wereld. Dagelijks verkoopt het bedrijf ‘nee’ aan geweldige ideeën. Want wil je focussen op de zaken die er...

Lees meer

ManagementZo ga je om met klagende collega’s

Sommige medewerkers verliezen het oplossingsgerichte vermogen en verzanden in continu geklaag. Een beetje klagen is niet erg, het creëert een saamhorigheidsgevoel. ‘Maar veel klagen is slecht voor het individu en funest voor samenwerking’, zegt Bart Flos in deze video. ‘Uit onderzoek blijkt dat mensen die klagen vaker ziek zijn, minder succesvol zijn en minder vrienden...

Lees meer

LeiderschapBereik harde resultaten met dienend leiderschap

De moderne medewerker is in zijn werk op zoek naar drie basiselementen: autonomie, binding en competentieontwikkeling. ‘Dienend leiderschap verbindt de behoeften van de medewerker aan de resultaten van de organisatie’, zegt consultant Roeland Broeckaert.  Professionals zijn vaak vanuit zichzelf gemotiveerd, tot ze een klassieke manager tegenkomen. ‘Een manager heeft de neiging om een ouderrol aan...

Lees meer

ProductiviteitStress houdt brein en lichaam in topconditie

Gezonde stress is een bron van succes, kracht en mogelijkheden. Maar slecht gehanteerd veroorzaakt stress lichamelijke en psychische problemen. Op een goede manier met stress omgaan? Veerkracht speelt een essentiële rol, schrijft Theo Compernolle in zijn boek ‘Stress: Vriend en Vijand’. Stress helpt om creatief te zijn en topprestaties te leveren. ‘Regelmatige blootstelling aan hanteerbare...

Lees meer

LeiderschapNieuw leiderschap #3: SCA Nederland veranderde van log bedrijf in flexibele concurrentiemachine

Vier jaar geleden dreigde voor SCA Gennep sluiting. Het roer werd radicaal omgegooid en het bedrijf transformeerde naar een platte organisatie. Met succes. Manager Marcel van den Hurk: ‘We hebben van deze site een onzinkbaar schip gemaakt. Zelfs als het omslaat, richt het zich weer op.’ Enkele malen zweefde de Nederlandse vestiging van de wereldmarktleider in hygiëne- en incontinentieproducten op het randje van de afgrond. Maar...

Lees meer

InnovatieVooruitblik 2025: Brein in de cloud, driedaagse werkweek normaal

Van de digitalisering van het menselijke brein tot een werkweek van drie dagen: futuroloog Wim de Ridder geeft tijdens de Collegereeks Organisatie 3.0 inzichten in nieuwe technologieën en blikt vooruit naar de periode vanaf 2025. Brein inpluggen In de toekomst kunnen we het menselijke brein digitaliseren. Kennis dienen we draadloos toe door hersenen in te...

Lees meer

LeiderschapNieuw leiderschap #2: Damen Shipyards vindt kaders bij zelfsturing noodzakelijk

De leider van morgen werkt niet meer hiërarchisch, heeft veel vertrouwen in het team en geeft werknemers zelfsturing. Maar hoe voorkom je dat de invoering van nieuw leiderschap in een fiasco ontaardt? In deze vierdelige serie presenteren we bedrijven die de transitie succesvol hebben voltooid. Deze keer: Damen Shipyards. Damen Shipyards had vier jaar geleden wereldwijd 9.000 medewerkers, maar géén volwaardige HR-afdeling....

Lees meer

VerandermanagementBen Tiggelaar: ‘Weerstand bij verandering is vaak stressreactie’

De grootste bottleneck bij verandering is volgens Ben Tiggelaar het menselijk gedrag. ‘De meeste collega’s hebben het beste met het bedrijf voor. Reageren zij met weerstand op een verandering, dan is dat meestal een pure stressreactie’, dat zei Ben Tiggelaar over veranderen tijdens ‘MBA in één dag’. Implementeren we nieuwe technologieën in de organisatie dan...

Lees meer

Leiderschap‘Leiderschap is steeds meer een gedeelde verantwoordelijkheid’

Voor wie het zelf nog niet gemerkt had: de ouderwetse hiërarchie en bureaucratie is binnen vrijwel alle grote organisaties een stille dood gestorven. ‘De top-downstructuur is vervangen door wisselende leiderschapsstijlen en gedeelde verantwoordelijkheden’, constateert Rob Bos van De Baak. Hoe minder formeel en top-down bedrijven georganiseerd zijn, hoe minder behoefte er is aan mensen die de processen...

Lees meer

LeiderschapNieuw leiderschap #1: Kinki-kappers beslissen allemaal mee

De leider van morgen werkt niet meer hiërarchisch, heeft veel vertrouwen in het team en geeft werknemers zelfsturing. Maar hoe voorkom je dat de invoering van nieuw leiderschap in een fiasco ontaardt? In deze vierdelige serie presenteren we bedrijven die de transitie succesvol hebben voltooid. Deze keer: Kinki Kappers.  Bij Michiel Goemans, eigenaar van acht...

Lees meer

ArtikelenDoor deze referentiemachine te bouwen hoef je nooit meer klanten te zoeken

Om snel en gemakkelijk aan nieuwe klanten te komen moet je volgens Paul Rulkens een referentiemachine bouwen. Hoe je dat het beste doet legt hij uit tijdens een interview met beste business events. Rulkens is gespecialiseerd in high performance organisaties en geeft trainingen op dat gebied. Om het meeste uit je klanten te halen is het volgens hem van...

Lees meer

ArtikelenBeter discussiëren in drie stappen

Om succesvoller je zakenpartner, manager of ceo over te halen is goed kunnen debatteren goud waard. Drie tips van voormalig wereldkampioen debatteren Sharon Kroes. Bij de term ‘debat’ denken de meeste mensen toch al snel aan de – soms oeverloze – verhandelingen in de Tweede Kamer. Toch is juist in het zakenleven goed kunnen debatteren cruciaal:...

Lees meer

ArtikelenEen goed marketingplan in 7 stappen

Met een doordacht marketingplan zet je een heldere toon naar klanten en medewerkers en kun je zelfs eventuele investeerders over de streep trekken. In 7 stappen een goed marketingplan: 1. Begin met een samenvatting De eerste pagina van het plan bestaat uit een uittreksel van hetgeen daarna tot in detail staat geschreven. Natuurlijk moeten de marketeers en andere relevante medewerkers...

Lees meer

ArtikelenOvertuigen en motiveren: negen tips

Overtuigen en motiveren behoren tot de belangrijkste vaardigheden van ondernemers en managers. Wie dingen gedaan wil krijgen, kan gebruik maken van psychologische mechanismes. Negen tips. Overtuigen staat terecht in de aandacht. Bijna alles wat zakenmensen en managers doen, is afhankelijk van de vraag of ze overtuigend overkomen. Overtuigende mensen zijn betere verkopers en kunnen hun mensen beter...

Lees meer

ArtikelenThe Why van Simon Sinek

Geen vraag, weet managementgoeroe Simon Sinek, is zo moeilijk te beantwoorden als de vraag: waarom? Bijvoorbeeld waarom hij zelf zo succesvol is? “Ik heb eerlijk gezegd geen idee”, vertelt hij aan Management Team. “Het is me allemaal overkomen. Ik had zelf ook nooit kunnen voorspellen dat mijn theorie zo groot zou worden.” Toch had hij vrij snel...

Lees meer

ArtikelenZo beïnvloed je gemakkelijk je omgeving

Door deze eenvoudige psychologische tips van IK2-auteur Margriet Sitskoorn toe te passen kun je eenvoudig je omgeving beïnvloeden bij het maken van deals. Zij is hoogleraar klinische neuropsychologie aan de Universiteit van Tilburg. 1. Vraagstelling Om een gesprekspartner ‘ja’ te laten zeggen op een belangrijk voorstel kun je de vraagstelling zó aanpassen dat deze sneller geneigd is in...

Lees meer

ArtikelenIn 3 stappen sneller lezen

Door een training snellezen te volgen kun je boeken, artikelen en rapporten tot wel 15 keer sneller lezen. 3 tips van breinexpert Mark Tigchelaar. Als manager ben je veel tijd bezig met het lezen van een stapel aan mails, rapporten en (jaar)verslagen. Hierin kun je veel effectiever zijn door je ogen te trainen. Een ongetraind...

Lees meer

Artikelen6 verkooptechnieken van Robert Cialdini

Dat effectief verkopen moeilijk zou zijn is een fabeltje volgens overtuigingsexpert Robert Cialdini. “De zes basisprincipes van overtuigingskracht zijn zo simpel dat je denkt: waarom deden mensen dat niet meteen?” Robert Cialdini onderzoekt al bijna dertig jaar hoe je andere mensen beïnvloedt. Daarvoor dook hij bijvoorbeeld drie jaar onder in de wereld van zakenmensen, reclamemakers...

Lees meer

ArtikelenVier presentatietips van Obama’s speech-schrijver Jon Favreau

Om van je toespraak een legendarische speech te maken kun je deze vier tips gebruiken. Gegeven door Jon Favreau, voormalig speech-schrijver van Amerikaans president Barack Obama. Jon Favreau Als twintiger kreeg Jon Favreau een droombaan aangeboden als speech-schrijver: de teksten van de toen nog presidentskandidaat Barack Obama schrijven. Binnen enkele jaren is hij hoofd van...

Lees meer